BCAA-چیست

BCAA چیست؟

BCAAمخفف اسم چندکلمه‌ایِ Branched-Chain Amino Acids به معنی آمینواسیدهای شاخه‌دار است. بله اسم عجیبی دارد، ولی این نام چندان هم بی‌حکمت نیست.

ساختار مولکولیBCAA  شاخه شاخه بوده و به همین خاطر آن را به این نام می‌شناسند. به‌طور کلی بدن شما برای عضله‌سازی نیاز به ۸ آمینواسید ضروری دارد که ۳ مورد از آن داخل مکمل BCAA معروف یافت می‌شود.

این سه آمینواسید شامل:

والین (Valine)

والین اسید امینه

والین یکی از بیست اسید آمینه‌ی اصلی یاخته‌های زنده است. والین: واین با ساختار شیمایی HOOCCHCH(CH۳)۲ یکی از سه نوع آمینواسیدهای شاخه دار می‌باشد که برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ توسط Emil fischer آلمانی از هیدرولیز پروتئین و تجزیه از کازئین شناسایی شد. والین یک آمینو اسید غیر قطبی و آب گریز می‌باشد

لوسین (Leucine)

امینو اسید لوسین

لوسین با فرمول شیمایی CH۳CHCOOH یکی از سه نوع آمینواسیدهای شاخه دار می‌باشد که به عنوان یک آمینو اسید آلیفاتیک با ساختار زنجیری شناخته می‌شود که بسیار آب گریز است.لوسین امینو اسیدی است که فقط کتوژنیک است

ایزولوسین (Isoleucine)

ایزو لوسین

ایزولوسین یکی از بیست اسید آمینه‌ی اصلی یاخته‌های زنده و همچنین یکی از سه نوع آمینواسیدهای شاخه دار می‌باشد که مصرف آن با جذب آمینواسید تریپتوفان در مغز رقابت کرده و مانع سنتز سروتونین در مغز می گردد. سروتونین یک نوروترانسمیتر می‌باشد که در ایجاد احساس خستگی نقش مهمی دارد

 

این سه آمینواسید را می‌توانید داخل مکمل BCAA بیابید و به عضله‌سازی برسید.

چرا باید مکمل BCAA  مصرف کنیم؟

بدن ما قدرت ساختن BCAA را نداشته و در نتیجه باید برای عضله‌سازی از راه دیگری این آمینواسیدها را تأمین کنید؛ زیرا BCAA  دو فایده اساسی برای بدنتان دارد:

افزایش سنتز عضلانی (آنابولیسم)

جلوگیری از تجزیه یا همان از بین رفتن عضلات (کاتابولیسم)

در نتیجه هرطور که شده باید این آمینواسیدها را به بدنتان برسانید.

از چه غذاهایی می‌توانید BCAA را تأمین کنید؟

با خوردن غذاهایی که در ادامه گفته شده می‌توانید آمینواسید شاخه‌دار یا همان BCAA مورد نیازتان را تأمین کنید:

بی سی اا BCAA

مفید برای بیماران مبتلا به سیروز کبدی

مصرف BCAA ممکن است برای بیماران مبتلا به سیروز کبدی مفید باشد. سیروز نوعی بیماری است که در آن کبد دچار مشکل می‌شود.

بعد از مدتی نزدیک به ۵۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری، به این علت که مواد سمی از خونشان دفع نمی‌شود، دچار اختلالات مغزی نیز خواهند شد. مطالعات نشان داده که مصرف BCAA  می‌تواند علائم این بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.


 

 

تداخل دارویی BCAA

در صورتی‌که یکی از داروهای زیر را استفاده می‌کنید، بهتر است که پیش از مصرف با پزشک متخصص مشورت داشته باشید.

داروی دیابت

داروی پارکینسون

هورمون تیروئید

کورتیکواستروئیدها (کورتون)

دیازوکساید (Proglycem) یا همان داروی کاهنده فشار خون

هترین نحوه و دوز مصرف BCAA

مکمل پروتئینیBCAA  را با پروتئین وی ترکیب کرده و با توجه به هدفی که در بدنسازی دارند، قبل یا بعد از تمرین مصرف می‌کنند.

 

فواید اثبات شده مصرف BCAA در بدنسازی

افزایش رشد عضلانی

یکی از مهم‌ترین و مشهورترین فوایدی که می‌توانیم به این مکمل نسبت دهیم، رشد عضلانی است. لوسین موجود درBCAA  سنتز پروتئین عضلانی را تحریک کرده و در نتیجه به روند عضله‌سازی کمک خواهد کرد.

در مطالعه‌ای که روی ورزشکاران و بدنسازان صورت گرفت، افرادی‌که بعد از تمرین شدتی ۵٫۶ گرم BCAA مصرف می‌کردند، ۲۲ درصد سنتز پروتئین عضلانی‌شان در مقایسه با کسانی‌که هیچ اطلاعی ازBCAA  نداشتند، بیشتر بود.

کاهش درد عضلات

بعضی از مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف این مکمل باعث کاهش گرفتگی و دردهای عضلانی بعد از تمرین می‌شود. اصلاً عجیب نیست که تا ۱ یا حتی ۲ روز بعد از تمرین هم بدن درد امانتان را ببرد.

تحقیقات نشان داده که با مصرف این مکمل میزان آسیب‌دیدگی عضلات در حین تمرین کاهش یافته و در نتیجه بدن درد نیز برایتان کوتاه‌تر و قابل تحمل‌تر خواهد بود.

جلوگیری از عضله‌سوزی

مصرف مکملBCAA  جلوی عضله‌سوزی یا هدر رفتنِ عضلاتتان را خواهد گرفت. پروتئین‌های عضلانی دائماً تجزیه شده و دوباره ساخته می‌شوند. تعادل بین این دو یعنی تجزیه و سنتز میزان پروتئین موجود در عضله را تعیین خواهد کرد.

هرگاه میزان تجزیه پروتئینی از سنتز پروتئینی بیشتر باشد، بدون شک عضلاتتان سوخته و به اصطلاح هدر خواهد رفت. حالا با مصرف BCAA توازن بین تجزیه و سنتز برابر شده و دیگر نیازی نیست نگران عضله‌سوزی باشید.

قبل از تمرین: اگر این مکمل را قبل از تمرین مصرف کنید، از بدن درد و خستگیِ بعد از تمرین تا حد زیادی جلوگیری خواهید کرد. همچنین بعد از تمرین نیز سطح انرژی‌تان به یک‌باره کاهش نخواهد یافت.

بعد از تمرین: اگر مصرف مکمل BCAA را به بعد از تمرین موکول کنید، عضله‌سازی و ریکاوری‌تان نسبت به قبل سرعت بیشتری داشته و به اصطلاح بدنتان وارد فاز عضله‌سوزی نخواهد شد.

حال با توجه به هدف و خواسته‌تان می‌توانید مصرف این مکمل را قبل، بعد و یا در هر دو زمان در برنامه ورزشی‌تان بگنجانید.

براساس جدیدترین مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت، بهتر است که زنان و مردان دوز BCAA را به‌عنوان حداقل در نظر بگیرند:

زنان: حداقل ۹ گرم BCAA در شبانه روز

مردان: حداقل ۱۲ گرم BCAA در شبانه روز

البته اگر رژیم غذایی‌تان سرشار از مواد مغذی و حاویBCAA  است، شاید نیازی به مصرف این مکمل به صورت جداگانه نداشته باشید.

تیه و ترجمه تیم تخصصی +ATP

هرگونه کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز است.

ارسال شده توسط سجاد اسکندریان

مطالب پیشنهادی:

اثرات-و-محاسن-فعالیت-ورزشی-منظم

اثرات و محاسن فعالیت ورزشی منظم

آیا می خواهید احساس بهتری داشته باشید ، انرژی بیشتری داشته باشید و حتی سالها به زندگی خود بیفزایید؟ فقط ورزش کنید.برای حرکت نیاز به جواب قانع کننده تری دارید؟ این هفت روش را بررسی کنید تا دریابید که ورزش می تواند شما را به یک فرد شادتر و سالم تر تبدیل کند.

چرا-ورزش-عاقلانه-است

چرا ورزش عاقلانه است

احتمالاً بارها و بارها شنیده اید که ورزش "برای شما خوب است". اما آیا می دانید که در واقع می تواند به شماکمک کند تا احساس فوق العاده ای داشته باشید؟ انجام مقدار مناسب ورزش می تواند سطح انرژی شما را افزایش داده و حتی به بهبود روحیه شما کمک کند.

0 نظر

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید